Op 14 oktober schoven zo’n 70 klantmanagers en beleidsmakers van gemeenten digitaal aan bij de webinar ‘Hoe scan je op talent?’ van het UAF. Directeur Mardjan Seighali opende met een inspirerend welkomstwoord. Ze stond stil bij de uitdagende taak die klantmanagers te wachten staat met de ingang van de nieuwe wet vanaf 1 januari. Bovendien zoomde ze in op het verschil dat een klantmanager kan maken in de begeleiding van vluchtelingen tijdens de inburgering, door samen op het juiste moment, de juiste beslissing voor de juiste route te maken.
Inburgeringservaringen van oud-UAF’ers
Oud-UAF’ers Nisreen Mehho en Peshmerge Mohrad deelden hun inburgeringservaringen in Nederland. Zij vertelden dat vertrouwen, competenties onderkennen, inburgeraars vragen om mee te denken bij het maken van inburgeringsbeleid en aansluiten bij doelen en wensen van de statushouder sleutels tot succes zijn die in de praktijk nog niet altijd worden opgepakt door gemeenten.
UAF-aanbod en tips van regio-coördinator Ellen Kremer van Divosa
Vervolgens stond in de picture het UAF-aanbod voor gemeenten om hogeropgeleide statushouders zo goed mogelijk te ondersteunen bij de brede intake en begeleiding naar een startkwalificatie voor studie of werk.
Ellen Kremer, regio-coördinator van Divosa, sloot aan voor een reactie op de uitdagingen en kansen die gemeenten zien. Ook drukte zij gemeenten op het hart om -als de wet van start gaat- driemaandelijks het eigen beleid te evalueren. Doen we nog de dingen die we moeten doen? Waar lopen wij en de statushouders tegenaan?
Bekijk de webinar hier terug
Eline Dragt, beleidsmedewerker gemeenten
‘Ik denk graag mee over hoe we in jouw gemeente het verschil kunnen maken, zodat hoogopgeleide vluchtelingen een duurzame start maken op de arbeidsmarkt.’
Neem contact op via 030 – 252 08 35.