Gevluchte docenten
aan het woord
In veel grote steden is er een enorm lerarentekort in het basis- en middelbaar onderwijs. Gevluchte professionals met onderwijservaring komen het land binnen en komen vervolgens niet aan het werk. Samen met onderwijsinstellingen hoopt het UAF een stukje van het lerarentekort op te lossen, maar vooral ook gevluchte onderwijsprofessionals in hun eigen vakgebied aan de slag te laten gaan.
Gevluchte docenten Nabil en Hakeem staan weer voor de klas en vertellen hun verhaal:
Nabil Alaydi (Palestina)
'Het belangrijkste is dat ik werk met mijn passie en met jongeren. Ik wil mijn passie overbrengen op de nieuwe generatie.’
De Palestijnse Nabil (42) is tien jaar natuurkundedocent op een school in het zuiden van Damascus als hij in de zomer van 2015 naar Nederland vlucht. Via het oriëntatietraject Statushouders voor de Klas heeft Nabil zijn carrière als docent nieuw leven inblazen. Nu begeleidt hij natuur- en scheikundepractica in Amsterdam.
Wat deed het UAF voor Nabil?
Nabil was één van de deelnemers aan Statushouders voor de Klas in Amsterdam, een initiatief van de gemeente Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, WisMon, Amsterdamse middelbare scholen en het UAF. Zo kon hij zich oriënteren en voorbereiden op werk in het Nederlandse middelbare onderwijs. Voor en tijdens het traject ondersteunde het UAF Nabil en de andere de deelnemers op het gebied van taalvoortgang, beroepsvorming en loopbaanbegeleiding.
Hakeem Waguma (Oeganda)
'Ik kan met gemak een Engelse les verzorgen. Maar ik voelde aan dat ik meer kans zou maken op een baan met een Nederlands diploma op zak. Dat was mijn motivatie.’
Honderdvijftig sollicitaties verstuurde Engels docent Hakeem Waguma (33). Het resultaat: stilte – geen gesprekken, geen gastlessen, alleen maar afwijzingen. Mede dankzij de inspanningen van het UAF belandde hij uiteindelijk toch aan tafel bij een schooldirecteur. Hakeem gaf een proefles en greep zijn kans. ‘Ik zei: “Ga lekker zitten en geniet van mijn les.”’
Wat deed het UAF voor Hakeem?
Het UAF heeft Hakeem begeleid gedurende zijn studievoorbereiding en deeltijdopleiding. Eerst vrij intensief, daarna geleidelijk minder intensief. Via het UAF-netwerk in het onderwijs vond hij een baan. We hebben hem financieel gesteund en hebben onder meer boekengeld en reiskosten voor hem vergoed.
Talent mag niet verloren gaan
Geef gevluchte onderwijsprofessionals zoals Nabil en Hakeem de kans zich te ontwikkelen.
Met jouw donatie maak jij voor hen een wereld van verschil.