Stralende gezichten bij de slotbijeenkomst van het oriëntatietraject ‘Statushouders voor de Klas’. Alle deelnemers rondden dit traject succesvol af. Eén van de deelnemers is Nabil (gehurkt op de voorgrond):
‘Communicatie met leerlingen in Syrië is moeilijk, maar hier in Nederland is het nog moeilijker!’ Waarna hij aanstekelijk moet lachen. ‘Ook de Nederlandse taal is dan een uitdaging. Maar mijn Nederlands is heel erg verbeterd dit jaar. Ik ben erg ambitieus, dus ik verwacht dat het steeds beter gaat worden.’
Nabil is docent natuurkunde en heeft afgelopen jaar enorm geïnvesteerd in het oriëntatietraject. In september start hij met de zij-instroom opleiding docenten aan de Hogeschool van Amsterdam. In deeltijd.
Nabil: ‘Ik heb gesolliciteerd naar twee functies van technisch onderwijs assistent (TOA) en ik ben aangenomen. Nu moet ik kijken welke van de twee het beste past bij mijn opleiding.’ De leerlingen die hem als TOA en later als docent natuurkunde gaan krijgen, boffen maar! Ze krijgen een zeer enthousiaste en gemotiveerde docent.
Een andere enthousiaste deelnemer is Surayyo (met de bos bloemen boven haar hoofd, rechts op de foto): ‘Ik vond het hele traject geweldig. Elke dag was voor mij een cadeautje. En ook de stage had ik nooit zo kunnen doen als ik niet in het Statushouders voor de Klas oriëntatietraject zat. Mijn Nederlands is enorm vooruit gegaan en daar ben ik mijn docenten erg dankbaar voor.’
Surayyo hoopt deze zomer haar cijferlijst uit het land van herkomst naar Nederland te kunnen krijgen. Vervolgens gaat ze haar onderwijsbevoegdheid halen en wiskundeles geven.
Over Statushouders voor de Klas
Statushouders met een beta-achtergrond als natuurkunde-, scheikunde-, of wiskundedocent kunnen via Statushouders voor de Klas instromen in het onderwijs. Het eenjarige oriëntatietraject is erop gericht om taal, beroepshouding en vaktaal van de vijftien deelnemende talenten op niveau te brengen. Hiervoor werkt de gemeente samen met de Hogeschool van Amsterdam en bèta onderwijsinstituut WisMon.
Daarnaast doen deelnemers direct praktijkervaring op als onderwijsassistent bij een school. Voor en tijdens het traject ondersteunt het UAF de deelnemers op het gebied van taalvoortgang, beroepsvorming en loopbaanbegeleiding.
Lees hier een uitgebreid interview met Nabil.
Foto: UAF