De scheikundedocente Norhan Alsheikh Hidar, in 2014 gevlucht uit Syrië, heeft de UAF-Award 2021 gewonnen en is daarmee de uitblinker van het jaar. Dit werd vanmiddag bekend gemaakt in het Beatrixgebouw in Utrecht. De jury was lovend over haar studie- en werkprestaties en haar inzet voor de samenleving, als docent en vrijwilliger.
Met de verkiezing vraagt het UAF aandacht voor het potentieel en het doorzettingsvermogen van gevluchte studenten en professionals die hier aan hun toekomst werken. In totaal waren er zes nominaties uit alle delen van Nederland. Een vakjury sprak haar oordeel uit en het publiek mocht stemmen. Ruim vijfduizend mensen gaven hier gehoor aan.
Mardjan Seighali, directeur UAF en technisch voorzitter van de jury: ‘Norhan heeft de kans gegrepen om hier een nieuwe carrière te starten. Met haar inzet en motivatie is zij in sneltreinvaart door de opleiding gegaan en nu staat ze voor de klas. Dat is een bijzondere prestatie. Als docent draagt Norhan bij aan de toekomst van middelbare scholieren. In deze tijd van personeelskrapte in het onderwijs is dat een compliment waard.’
Van apotheker naar docent
In 2014 vluchtte Norhan met haar gezin voor de oorlog in Syrië. In korte tijd heeft zij zich de Nederlandse taal en cultuur eigen gemaakt en het vak van docent geleerd.
‘Ik heb Farmacie gestudeerd in Damascus en werkte in een apotheek. Omdat ik mezelf wilde ontwikkelen volgde ik mijn laatste twee jaar in Syrië een masteropleiding. Als onderdeel van die opleiding gaf ik les aan derdejaars universiteitsstudenten. Dat ging me goed af, ik vond het leuk. Daarna begon de oorlog en was het gedaan. De opleiding heb ik niet afgemaakt.’
Norhan
In Nederland bleek het vrijwel onmogelijk om haar carrière als apotheker te hervatten, omdat dit een langdurig proces is. Daarom oriënteerde ze zich op andere mogelijkheden. Naast haar taallessen deed ze vrijwilligerswerk als tolk en assistent onderwijzer op een middelbare school. Ze ondersteunde leerlingen met een vluchtelingenachtergrond bij het leren van de taal. ‘Zo ontdekte ik opnieuw dat ik lesgeven leuk vind.’
Via het UAF nam ze deel aan het oriëntatiejaar Statushouders voor de Klas. Daarna volgde ze de Kopopleiding aan de Hogeschool Windesheim, een éénjarige opleiding voor aankomende docenten. Sinds september geeft Norhan scheikunde aan derde klas havo- en vwo-leerlingen van het Dr. Nassau College in Assen. Norhan: ‘Makkelijk was het geen moment, ik heb er hard voor gewerkt.’
De winnaar van de UAF-Award 2021 krijgt een opleidingsbudget ter waarde van vierduizend euro, mogelijk gemaakt door ICM.
Talent mag niet verloren gaan
Geef gevluchte professionals zoals Norhan de kans zich te ontwikkelen. Met jouw donatie maak jij voor hen een wereld van verschil.
Help jij vluchtelingen op weg?