Nederland is een groep enthousiaste docenten rijker. Onlangs hebben 29 statushouders, verspreid over twee locaties, hun certificaat uitgereikt gekregen voor het afronden van het traject Statushouders voor de Klas. Hiermee worden niet alleen vluchtelingen geholpen in een stap richting de arbeidsmarkt. Ook het lerarentekort wordt zo tegengegaan.
Bij Statushouders voor de Klas worden statushouders die in hun land van herkomst docent waren, klaargestoomd om ook in Nederland les te kunnen geven. Deelnemers krijgen taallessen, worden getraind in de Nederlandse manier van doceren en krijgen les in het vak waarin ze gaan lesgeven. Ook doen ze praktijkervaring op tijdens een stage op een middelbare school.
Geslaagd, en aan de slag!
Bij het leerwerktraject aan de Hogeschool van Amsterdam namen 17 enthousiaste deelnemers hun diploma in ontvangst. In deze groep zit ontzettend veel passie, motivatie en een berg aan ervaring in het onderwijs. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat zij het traject allemaal succesvol hebben doorlopen.
Na de zomer start een deel van de groep direct aan een mooie baan in het onderwijs. Zes deelnemers gaan aan de slag als wiskundedocent en vier als TOA of onderwijsassistent. De rest van deelnemers zijn aan het solliciteren of starten in september aan een vervolgopleiding.
Statushouders voor de Klas Amsterdam is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, de gemeente Amsterdam en het UAF. Het traject wordt sinds 2018 aangeboden. In september start een nieuwe groep statushouders.
Voorbereid op een baan in onderwijs
In Rotterdam namen 12 deelnemers met veel applaus hun certificaat in ontvangst. Hun droom is om binnen afzienbare tijd opnieuw les te geven aan jongeren is daardoor weer een stap dichterbij. Ze brachten al een schat aan onderwijservaring mee uit hun land van herkomst en hebben zich via het traject aan de Hogeschool Rotterdam voorbereid op een baan in het Nederlandse onderwijs.
De meesten van hen gaan nu in de regio Rotterdam aan de slag als docent wiskunde of natuurkunde of stromen door naar de deeltijd lerarenopleiding aan de Hogeschool Rotterdam.
Het leerwerktraject in Rotterdam wordt gedragen en gefinancierd door de Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, het UAF, VSBfonds en LMC VO Rotterdam.
Twee werelden met elkaar verbinden
Het UAF gelooft in het talent van vluchtelingen. Samen met werkgevers en opleiders bedenken we slimme en duurzame routes naar de arbeidsmarkt. Deze leveren een win-winsituatie op: voor gevluchte professionals die van betekenis willen zijn in onze samenleving en voor werkgevers die behoefte hebben aan gekwalificeerde medewerkers. Ons doel is deze twee werelden met elkaar verbinden, zodat zowel de gevluchte studenten en professionals als de organisaties daar profijt van hebben.