Lobna Abdo (46) is via gezinshereniging in 2017 met haar drie kinderen vanuit Damascus naar Nederland gekomen. Ze heeft twee studerende kinderen en een dochter van veertien, die een zeldzame verstandelijke beperking heeft. Liefdevol zegt ze: ‘Dat is soms best pittig, maar ze geeft ons zoveel warmte; ze is echt de ziel van ons huis.’
Van nul naar B2
In Syrië had Lobna een bachelor economie gehaald en gaf ze bijles wiskunde en Engels. Door de oorlog werd het er onveilig en moest het gezin vluchten. Meteen nadat Lobna naar Nederland kwam, startte ze met het leren van de taal. Binnen negen maanden zat ze al op B2-niveau, wat vereist is voor hoger onderwijs. Maar verder studeren mocht ze in eerste instantie niet; van de gemeente moest ze werk onder haar niveau aannemen: koffie schenken in een buurthuis. Dat wilde Lobna niet en uiteindelijk heeft ze toestemming gekregen om toch te gaan studeren. ‘Ik was echt opgelucht. Ondanks dat mijn diploma’s hier geldig zijn, voelde ik wantrouwen van werkgevers. Daarom vond ik het belangrijk om hier opnieuw diploma’s te halen, om te laten zien wat ik kan. Ik heb ook een Cambridge Certificaat (C1 Advanced) gehaald, om te bewijzen dat mijn Engels goed is.’
Inmiddels studeert Lobna taalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, met als focus NT2 (Nederlands als tweede taal) en meertaligheid. Niet eerder heeft een nieuwkomer deze masterstudie gedaan aan de UvA. ‘En misschien ben ik straks ook wel de eerste Syrische NT2-specialist!’ zegt Lobna enthousiast. Ze voegt toe: ‘Zonder de ondersteuning van het UAF zou ik niet in staat geweest zijn om naar de universiteit te gaan of de benodigde boeken en andere leermiddelen aan te schaffen. Ook heeft mijn trajectbegeleider me geadviseerd tijdens het kiezen van de opleiding waardoor mijn twijfel over deze master verdween. Tevens krijg ik altijd morele ondersteuning van haar.’
Rolmodel
Haar interesse ligt bij het taalverwervingsproces: hoe wordt Nederlands geleerd door tweedetaalleerders? Ze liep stage bij de Gemeente Amsterdam en voelde zich daar direct op haar plek. ‘Ik was aan het leren was en kon tegelijkertijd iets toevoegen, dat was zo waardevol!’ Binnenkort start ze als beleidsadviseur bij het Beleidsteam Inburgering en Taal van diezelfde gemeente. Ze is – terecht – heel trots.
Lobna zit eigenlijk nooit stil. Naast haar studie (‘ik studeer elf uur per dag en sta gemiddeld een 8,2’), doet ze een onderzoeksstage bij een promovendus. Onlangs zat ze in een benoemingscommissie voor een hoogleraar en binnenkort geeft ze een gastcollege voor het vak ‘academische vaardigheden’. Daarnaast houdt ze haar gezin draaiende. Ze regelt zaken voor haar kinderen en voor haar man, en dat vindt ze ook heel belangrijk: ‘Doordat veel nieuwkomers de taal onvoldoende beheersen, zijn ze afhankelijk van hun kinderen. Dan ontneem je hen hun vrijheid en hun toekomst; en je ontneemt jezelf onafhankelijkheid. Mijn kinderen zijn mijn motivatie en ik wil een rolmodel voor hen zijn.’
'Dat ik zo veel liefde voor een taal kon voelen… dat had ik nooit durven dromen.'
Wat taal je kan brengen
‘Taal is de sleutel als je in een ander land gaat wonen. Hoe kun je verder als je de taal niet machtig bent? Je kunt niet echt integreren, je kunt dus niet verder komen in de maatschappij, je kunt niet op je niveau werken. Iedereen zou de taal zich dus echt eigen moeten willen maken.’ Haar droom is om het NT2-onderwijs te verbeteren en (nog) beter te laten aansluiten op de belevingswereld van de nieuwkomer.
Ze begrijpt niet dat mensen de Nederlandse taal moeilijk of lelijk vinden. ‘Het Nederlands is zo rijk, er zit zoveel nuance in, dat is prachtig! Ik vind het jammer dat Nederlanders zo vaak Engelse woorden gebruiken; ik word een voorvechter van de Nederlandse taal.’
De passie spat ervan af als Lobna praat over de Nederlandse taal. ‘Dat ik zo veel liefde voor een taal kon voelen… dat had ik nooit durven dromen. De Nederlandse taal betekent ontzettend veel voor me. Toen ik nog in Syrië woonde, dacht ik dat ik wist wie ik was. Maar pas nu weet ik wie ik ben. Ik ben verliefd geworden op de Nederlandse taal. Door de taal heb ik mezelf gevonden!’
Een prachtig avontuur
Werk en studie zijn ontzettend belangrijk voor Lobna. ‘Ze geven me hoop en financiële onafhankelijkheid. En als ik anderen daarmee ook verder kan helpen, zoals tweedetaalleerders en inburgeraars die nu hun plek niet kunnen vinden in de maatschappij, dan is maakt dat het nog mooier. Nu ik er zo over nadenk: mijn leven lijkt op een prachtig avontuur, met elke dag iets nieuws, elke dag een uitdaging en een prestatie. Daarvoor voel ik me heel dankbaar.’
Lobna winnaar UAF-Award 2022!
Lobna Abdo heeft in Amsterdam de UAF-Award ontvangen vanwege haar uitzonderlijke prestaties op gebied van studie en werk.
Met de verkiezing vraagt het UAF aandacht voor het potentieel en het doorzettingsvermogen van gevluchte studenten en professionals die hier aan hun toekomst werken. In totaal waren er zes nominaties uit alle delen van Nederland. Een vakjury sprak haar oordeel uit en het publiek mocht stemmen. Ruim vijfduizend mensen gaven hier gehoor aan.
Foto: Dave Adriaanse – Media
Talent mag niet verloren gaan
Geef gevluchte studenten en professionals zoals Lobna de kans zich te ontwikkelen. Met jouw donatie maak jij voor hen een wereld van verschil.
Help jij vluchtelingen op weg?